יום חמישי, 4 ביוני 2015

איסלנד 01.07.2009-10.07.2009 חלק 1


ארץ הקרח והאש      ו "מסע לבטן האדמה"

לצפיה טובה יותר הקליקו על התמונות

המסלול המסומן בעט הוא המסלול בו עברנו

לאחר שנה ויותר של הכנת המסלול ע"י סוכן הנסיעות הישראלי בארץ בעזרת חברה אמריקאית, נתקבלה החלטה.  
ניתן לקיים טיול לבעלי מגבלה סביב כל איסלנד ולא בחלקים כפי שהיה נהוג עד לטיול זה. 
זכינו להיות טיול ראשון שיוצא מהארץ בליווי מדריך ישראלי שארגן את הטיול לבעלי מגבלה שמקיף את כל איסלנד 
בכביש מספר 1 או כביש הטבעת כפי שהוא מכונה.   כביש 1 Þjóðvegur  - "ת`יואוד`ווגיר 1" או כביש הטבעת "קרינגווגיר" ,  
הוא הכביש הראשי הוא החשוב באיסלנד. אורכו של הכביש הוא 1,336 ק"מ והוא מקיף את האי כולו ומקשר בין כל מרכזי האוכלוסייה העיקריים במדינה. בכביש שני נתיבים, למעט מספר קטעים העוברים דרך ערים וכפרים ובמנהרת קוולפיירד`יר שבהם הוא מתרחב וכולל נתיבים נוספים.

רובו של הכביש סלול, אך חלקים ממנו, בעיקר במזרח המדינה, עדיין עשויים עפר.
סלילת הכביש הושלמה בשנת 1974, עם פתיחת גשר באורך של כ-900 מטר מעל לנהר סקייד`ראו (Skeiðará) שבדרום המדינה.
ב-5 בנובמבר 1996 נהרס הגשר לחלוטין, כאשר כמות עצומה של מים מהתפרצות תת-קרחונית    Jökulhlaup)
סחפה אותו יחד עם שני גשרים סמוכים נוספים.  כתוצאה מכך, נותק חלקה המזרחי של המדינה עד לתיקון הנזק. ב-11 ביולי 1998 נחנכה מנהרת קוולפיירד`יר (Hvalfjarðargöng) החוצה את הפיורד מצפון לרייקיאוויק שעל שמו היא נקראת. המנהרה עוברת בעומק של 165 מטר מתחת לפני הים, ומקצרת את המרחק בין הבירה למערב ולצפונה של איסלנד ב-62 ק"מ.
למרות חשיבותו של הכביש, נע מספר כלי הרכב המשתמשים בו מכ-10,000 ליום באזור הבירה רייקייאוויק ועד כ-100 בלבד באזורי הספר.  בעונת החורף חשופים קטעים מהכביש, כמו כבישים אחרים באיסלנד, לאפשרות של סגירה פתאומית בשל תנאי מזג האוויר. מרתק לעבור מעל הגשר הצר שמשאיר אולי 20 ס"מ מכל צד למעבר כאשר מים זורמים בכמויות אדירות עוברים מתחת.

===================

ביום 1.7.2009 שעה 06:00 המראנו חבורת המופלאים משדה התעופה בן גוריון לאיסלנד. קבוצה של 15 אנשים  יחד עם מארגן הטיול שנרשמנו אליו כ- שנה מראש. (מיעוט חדרי מלון נגישים עונת תיירות קצרה). 
בהעדר טיסה ישירה, טסנו ב-אל על הצפופה לאמסטרדם.  נחתנו בשדה תעופה ענק עשיר באקווריומים ותמונות שמקשטים כל פינה.

אחרי  כ-4 שעות, כאשר צוות מקסים מלווה אותנו בשדה,המראנו באיסלנדאיר המרווח ונחתנו ב-רייקייאוויק בירת איסלנד 
בהפרש של 3 שעות אחורנית לישראל.

לאורך כל הדרך לנחיתה טורמוסים סגולים תכלכלים

בשדה התעופה

בחוץ ,  אור מלא 24 שעות ביממה.  מזג אויר נאה קבל את פנינו בניגוד לתחזית של גשם לאורך כל השבוע.   בשדה התעופה חיכו לנו המדריך פרדריק והנהג אולי, הזכייה הגדולה ביותר לכולנו.
בזכותם היה לנו טיול מרתק מלא תוכן ומה לא בעצם, מהמם זו מילה עדינה. משדה התעופה עד לסוף הטיול ליווה אותנו אוטובוס עם מעלון הידראולי.  באוטובוס,אין סוף אפשרויות לשינוי מושבים, קיבוע כיסאות למי שנשאר בכסא ועוד.
השעה הייתה מאוחרת.  נסענו אל מלון גרנד הוטל ברייקיאויק שהייה התחנה הראשונה שלנו  לשני לילות ראשונים. מלון יפהפה נגיש נעים ונוח.  הטענה היחידה שהייתה לנו שאין חלונות והחימום עובד ללא הפסקה.  נכנסנו לחדרים להתארגנות קלה וירדנו לחדר האוכל המיוחד לארוחת ערב משובחת.

מעט על היווצרות האי ועוד מדבריו של פרדריק המדריך,אנציקלופדיה מהלכת על שתיים ואני לא מגזימה.
היווצרות האי לפני יותר מ-200 מליון שנים יבשת פנגיאה  (פנגיאה פרושו (מיוונית - "כל האדמות"),

הוא השם שבו השתמש אלפרד וגנר בהתייחסו ליבשת-העל שהתקיימה על פני כדור הארץ במהלך העידן המזוזואיקון, 
לפני התהליך שבו הטקטוניקה של הלוחות הפרידה אותה ליבשות נפרדות המוכרות לנו כיום, כאשר היבשות התכנסו 
לראשונה ויצרו את פנגיאה, נוצרו רכסי הרים.

אנימציה של הפרדת היבשות כל הזכויות לתמונות שמורות לויקיפדיה

חלק מרכסי ההרים הללו עדיין קיימים, כגון הרי האפלצ`ים או הרי אורל. האוקיינוס הכביר שהקיף את פנגיאה נקרא פנטלסה.  
פנגיאה הייתה בצורה של האות סי והתפרשה לאורך קו המשווה. כיוון שהייתה כה גדולה, חלקיה הפנימיים היו בעלי אקלים 
חם מאוד בגלל מחסור גדול במשקעים מעטפת כדור הארץ מתחת למיקומה של היבשת הייתה עדיין חמה מאוד וניסתה 
לפרוץ החוצה על פני כדור הארץ בצורת לבה. כתוצאה מכך, יבשת אפריקה הייתה מוגבהת בכמה עשרות מטרים לעומת היבשות האחרות ככל הנראה, פנגיאה לא הייתה יבשת-העל היחידה. הסברה הרווחת היא שיבשת-על בשם פנוטיה נוצרה 
לפני 600 מיליון שנים והתפצלה לפני 550 מיליון שנים. כמו כן, יבשת-על בשם רודיניה נוצרה בסביבות לפני כמיליארד שנה
התפצלה לפני כ-750 מיליון שנים.  במהלך עידן היורה, התפצלה פנגיאה לשני חלקים גונדוונה ו-לאוראסיה ).

כתוצאה, נוצרה תזוזה בחלק הצפוני בין אירופה לאמריקה, את השברים הללו ניתן לראות והם מתרחבים  בשני ס"מ מידי שנה.
הרכס פעיל עקב היותו צעיר לכן קיימת פעילות געשית.

שבר ההפרדה

המטבעות שהמטיילים משליכים למזל. המים צלולים וראויים לשתיה.

הלבה פורצת ממעמקים ונקרשת לבזלת. באי סרצה באיסלנד שנוצר לפני כמה שנים, מספרים התושבים על ההתפרצות 
הפתאומית של הלבה ממעמקי הים, התפרצות שפגעה בספינות שהיו במקום, בנס חלק מהתושבים לא נפגעו, 
האי סרצה שנולד מאותה התפרצות התקרר בחלקו לאט לאט , צמחיה החלה לכסות את חלקי האי, כתוצאה הגיעו ציפורים ועוד.  
האי איננו מיושב ומשמש  מעבדה לחוקרים בלבד.

איסלנד היא  אי  הממוקם בצפון האוקינוס האטלנטי. היא מורכבת מאי מרכזי ו- 16  איים נוספים.  איסלנד נמצאת  מדרום 
לחוג הארקטי .  מרחק  כ-1000  ק"מ מגרינלנד. גדולה פי 5 ממדינת ישראל.
גיאולוגית, איסלנד הייתה שייכת מצד אחד לצפון אמריקה ומצד שני לאירופה.  וממוקמת בין גרינלנד נורבגיה וסקוטלנד  
צפונית-מערבית לאיי פארו.  שטחה כ- 103,000 קמ"ר.

למעלה מ-50 אחוז מהאי איננו מיושב, תנאי האקלים הקשים, רעידות האדמה, התפרצויות געשיות מרחיקות את התושבים.   רוב התושבים מתגוררים בריקיאויק אקויררי ועוד מספר ערים לאורך החופים. רק לאחרונה יש גידול באכלוסיה.  המשבר הכלכלי נותן אותותיו גם באיסלנד.  מהגרים רבים שהובאו לכאן במקום הצעירים שעזבו כי לא רצו להמשיך לנהל חוות ועוד,עוזבים עקב המצוקה הכלכלית העולמית.

Hvannadalshnjúkur  11 אחוז משטח האי מכוסה בקרחונים ובהם הר  הגדול  באירופה .
האי איסלנד הוא חלק הרכס המרכז אטלנטי .  נקודתו הגבוהה ביותר היא  בגובה 2,111 מטר מעל פני הים.  באי יש פעילות געשית רבה כולל מקומות בהם יש כ-300 רעידות אדמה ביום, הגיזרים הרבים מנוצלים להעברת מים חמים ולחשמל כמעט לכל איסלנד. המים מועברים בצנרת מיוחדת לכל בית גם הנידח ביותר באי.  החוות שאין אפשרות להעביר אליהם חשמל באמצעים טרמיים , מקבלים אספקה מתחנות כוח גדולות שמפוזרות באי.
מבחינה גיאולוגית, האי צעיר מאוד לכן הפעילות הוולקנית העשירה, בכך,משמש האי למעבדת מחקר גדולה.

לפני המשבר הכלכלי העולמי נהנתה איסלנד מגידול האוכלוסין הגבוה ביותר באירופה, בעיקר בשל כניסת מהגרים המהווים כ 6% מאוכלוסייתה.

באיסלנד מתגוררים כ-320,000 תושבים, מרביתם חיים  רייקיאוויק הבירה, עיר מודרנית בה בתים עתיקים מאוד בחלק מהאזורים.    קיימת ריקייאויק הישנה והחדשה.

מעט היסטוריה.
איסלנד יושבה לראשונה על ידי נורבגים ומתיישבים קלטיים (סקוטים ואירים) במהלך המאה ה-9 וה-10. על פי המסורת המקומית, כפי שהיא כתובה בלנדנאמבוק, ספר ההתיישבות, המתיישב הקבוע הראשון באיסלנד היה הויקינג Ingólfur Arnarson שהתיישב ברייקיאוויק בסביבות 870 לספירה. על פי אותה מסורת, קבוצת ויקינגים בראשות איריק טורבלדסון המכונה "אריק האדום" יצאה מאיסלנד, גילתה ויישבה את גרינלנד וכעבור דור יצא בנו של איריק לייף איריקסון והגיע לאמריקה הצפונית.
במהלך התקופה שחלפה מאז התיישבות הויקינגים באיסלנד,הגיעה הנצרות לאי.
איסלנד נשארה עצמאית למשך 300 שנה, ולאחר מכן נשלטה על ידי נורבגיה ודנמרק.  רשמית כמושבת כתר נורבגית עד 1814, כאשר הממלכות המאוחדות של דנמרק ונורבגיה הופרדו על ידי חוזה קיל, ואיסלנד נשמרה כמדינת חסות על ידי דנמרק.  שלטון פנימי מוגבל הוענק לאיסלנד על ידי הממשלה הדנית ב-1874, וב-1918 הייתה לארץ חסות עצמאית וריבונית בנושאים הפנימיים, אך יחסי החוץ וההגנה נשארו בחסות הדנים והמלך הדני נשאר ריבון על האומה עד 1944, כאשר הקומה הרפובליקה הנוכחית.

כלכלת איסלנד מתבססת על דיג של הרינג, בקלה, סלמון ,ציד לוויתנים במכסה שמיוצא ליפן, הדגים בחלקם מיובשים ,חלקם משמש בתעשיות רבות כולל ליפסטיק,גידול מינק ועוד.

איסלנד מגדלת את מרבית  תצרוכת המזון שלה בחממות תוך ניצול הפעילות הוולקנית לגידול תפוחי אדמה, מספוא, כבשים,עיזים פרות ותוצרתם,צבי הגשם, יצוא סוסים מגזעים שונים. תעשיה של עיבוד דגים וניצול עור הסלמון ליצור ארנקים, יצור גדול של אלומיניום, צורן , חומרי בידוד, דשן ועוד.
ענף שני היא תיירות קיץ בעיקר כאשר תיירות חורף מתפתחת לאט.

לחלק שני,לחלק שלישי,לחלק רביעי,לחלק חמישי,חלק שישי,חלק שביעי,חלק שמיני
חלק תשיעי,חלק עשירי,
סיוע בביטוח לאומי וזכויות בעלי מגבלה (נכים)-חינם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה